Voľný víkend pred nami a lacné letenky do Milána žiadne, tak sme sa rozhodli vyraziť za hranice všedných dní do Drážďan. Poviem Vám, že som si nikdy nemyslela, že mi dokáže Nemecko a všetko nemecké tak učarovať. Ale po Berlíne a Drážďanoch sa už teraz teším na výlet kamkoľvek, kde sa vraví "dojčlandštinou". Tá čistota všade, ten kľud, milý a večne usmiaty personál, vo všetkom systém a šnicle cez pol taniera :)

Drážďany boli pre mňa takou "z núdze cnosť" voľbou o to väčšie moje prekvapenie!

Najkôr teda ako sa sem dostanete - z Prahy je ideálny je EUROLINES . Ceny sú veľmi priaznivé (napr. jednosmerná cesta tam v sobotu ráno o 9.00 stála 290 Kč/os.) a z Prahy je to do Drážďan dve hoďky.

Zvolili sme iba dva dni s prenocovaním, ale nabudúce to chce určite viac času a minimálne dve noci.

V Drážďanoch je proste neuveriteľný kľud a čisto a to aj keď je mesto plné turistov. Prahu milujem, ale občas mám pocit, že sa tu všetci za niečim strašne ponáhľajú a to aj v nedeľu doobeda. V Drážďanoch nie.

Ubytovanie

Bývali sme v hoteli Steigenberger Hotel de Saxe, nakoľko sme obaja zástancami toho bývať radšej bližšie centra a neriešiť dopravu. Navyše s týmto hotelovým reťazcom máme skúsenosti a opäť sme neboli sklamaní. Hotel má geniálnu polohu a to na hlavnom námestí, hneď vedľa kostola Frauenkirche a geniálnej hospody Augustiner an der Frauenkirche. Navyše z hlavnej stanice sa sem pohodlne dostanete cez Prager Straße asi za 15 minút normálnej chôdze.

Hotel má fakt pekné izby s úchvatnou kúpelňou a myslím, že na prespatie viac než dostačujúce. Odpadnete z raňajok!! Máme toho už celkom dosť pochodeného, ale také raňajky aké ponúka tento hotel som v živote nevidela! Od čerstvého ovocia, cez nepreberné množstvo jogurtov, šuniek, rôzne nakládaných rybiek (v majonéze, kyslých na spôsob zavináča), salámov, šuniek, paštét, sladkého pečiva, až po fresh džusy (jahodový, grepový apod) a šampanské :) Takže za mňa jasná voľba aj nabudúce.

Čo vidieť

Frauenkirche

V sobotu poobede sme boli pozrieť Frauenkirche - je to asi najznámejšia dominanta mesta (hneď po Zwingeri). Tento barokový kostol, mimochodom nádherný, bol počas druhej svetovej vojny zničený a ostali z neho iba ruiny. Po znovuzjednotení Nemecka sa pristúpilo k nákladnej rekonštrukcii kostola, ktorý bol znovu vysvätený v roku 2005.

Do kostola je vstup zdarma, ale je potrebné vychytať otváraciu dobu, lebo v kostole dosť často bývajú koncerty a vtedy je pre verejnosť zatvorený. Všetko potrebné, vrátane koncertov nájdete na stránkach kostola http://www.frauenkirche-dresden.de/startseite/

Dá sa ísť aj na kupolu, odkiaľ je nádherný výhľad - vstupné je 8 EUR.

Fotky ťažko opíšu, aké nádherné to vo vnútri je - farebné, dych vyrážajúce.

Nezabudnite kostol "prešmejdiť" celý - v sklepnom priestore je vidieť, ako vyzerali ruiny kostola, ako prebiehali rekonštrukčné práce a v jednotlivých kapličkách sú inštalované sochy, znázorňujúce históriu kostola a aj súčasnosť - majú byť akousi pripomienkou toho, že vojna dokázala zdevastovať túto nádhernú stavbu a takmer ju zniesť zo sveta.

Zwinger

ZWINGER je pre mňa asi najväčším prekvapením. Pôvodne sme sa sem chceli len tak prejsť, ale nechali sme sa zlákať ponukou prehliadky Zwingeru za 10 EUR/os. aj s audiosprievodcom v češtine a vrelo odporúčam. Všeobecne by som povedala, že Zwinger je výlet na celý deň - my sme strávili v areále len pár hodín a nestačilo.

V cene vstupného sú tri múzeá - so sklom a keramikou, matematicko - fyzikálne a galéria starých majstrov.

Múzeum skla a keramiky v Zwingeri je jedno z najväcších v EÚ (bohužiaľ sme prešli iba jedno poschodie pre krátkosť času). Nájdete tu nádherné porcelánové sochy a áno, ta kytica na fotke nižšie, je celá porcelánová :)

Venovali sme zostávajúci čas galérii, kde sa nachádzajú jedny z najväčších maliarskych skvostov na svete. Nie nadarmo volajú Zwinger nemeckým Louverom. Len na túto časť by človek potreboval pol dňa. Audiosprievodca je v češtine a vybranej, pomerne početnej skupine obrazov poskytuje nenormálne zaujímavý výklad, takže aj úplný analfabet, ktorý nevie rozoznať Picassa od Van Gogha zrazu vidí v Rafaelovej Madonne siedmy div sveta (Sixtinská madona (někdy též zvaná Madona di San Sisto) je světoznámý obraz italského renesančního malíře Raffaela Santiho (1483–1520), který je dnes umístěn v obrazárně v drážďanském Zwingeru (Gemäldegalerie Alte Meister). Jedná se o vrcholné oltářní dílo,[1] v němž v minulosti mnozí spatřovali „ideální zobrazení zbožného rozjímání, tiché vznešenosti i vnitřní křesťanské síly. Wikipédia). Dole na fotke za Tomáškom.

Do matematického múzea sme ani nestihli zájsť, nakoľko Zwinger zatváral o šiestej a to tak, že naozaj. Nabehla pani s gongom a je jedno na ktorom z pochodí galérie ste boli - všetci von :) Galéria starých majstrov má celkom 3 poschodia.

ZOO

Na druhý deň sme navštívili ZOO. Pre krátkosť času sme sa odviezli tramvajkou (asi za 2 EUR jedna cesta) i keď od hotela ste v ZOO za 20 min.. Mimochodom lístky sa dajú kúpiť, na rozdiel od Prahy, úplne všade na každej zastávke a automat Vám rozmení aj bankovky.

ZOO je celkom pekná, malá, plno ľudí - Pražskej sa rozhodne nevyrovná a to v ničom, ale aj tak to bola príjemná prechádzka. V ZOO nie sú žiadne reštaurácie, okrem stánkov, čo by normálne nevadilo, ale nemajú odlíšené pitie od jedla, takže čakáte v neuveriteľných radách aj na minerálku. Občerstvovacie stanice v ZOO sú tri, čo je dosť málo. Takže treba vodu so sebou a k tomu aj nejaký ten snack, ak sa tu chcete zdržať dlhšie.

Neprešli sme ani polovicu toho, čo ponúkajú, takže nabudúce to bude určite dlhší pobyt. Rozhodne sa potom môžete tešiť na recenziu na Drážďany vol. II a to aj s nejakou páááárty, na ktorú tentokrát nevyšiel čas.

Reštaurácie

Augustiner an der Frauenkirche

img4627Ak budete mať niekedy cestu do Drážďan, tak nezabudnite navštíviť tento typische deutche restaurant, kde ponúkajú rezeň asi na 15 spôsobov :)

Milí, usmievaví čašníci, obsluhujúci v krojoch, niektorí vedia aj anglicky a žartujú bez ohľadu na to, či ste nemec, alebo turista. Vždy Vás usadia a to buď vo vnútri, alebo na zahrádke, odkiaľ je parádny výhľad na kostol Frauenkirche.

Čo sa týka jedálneho lístka, neurobíte chybu s ničím, ale odporúčam rezeň plnený syrom a šunkou, s dokonalým zemiakovým šalátom s uhorkou. Strúhanka je chrumkavá, drží na rezni a neodpadáva, šalát je vláčny a vynikajúco ochutený. Podávajú ho s brusnicovou omáčkou.

Tomáško si dal kačku a tiež mu veľmi chutila. Obzvlášť prekvapujúcu chuť má ten knedlík, ktorý nie je houskový, ani zemiakový, ale niečo medzi tým a je nadýchaný ako pampúch :). Na rozdiel od našej, je kapusta celkom nahrubo nakrájaná, ale na chuti jej to neuberá.

Videli sme aj rebrá a koleno, ale to je porcia ako pre slona!! Ceny sú fakt priaznivé, všeobecne v nemecku je to cenovo takmer ako u nás.

Ja som túžila ochutnať aj miestnu špecialnu sladkosť "Kaiserschmarrn", čo je v podstate niečo ako naše zdrcnuté palacinkové cesto, bohato pocukrované vanilkovým práškovým cukrom, škoricou a býva k tomu jablková omáčka. Poviem Vám, kdo nemal v nemecku "kajnšmetke" (ako sme mu s Tomášom vraveli, lebo sme si za boha nevedeli zapamätať ten názov :) :) ), ako by v Nemecku ani nebol!

V tejto reštike sme boli ešte aj na druhý deň a opäť TOP! Takže ZWINGER a toto nevynechať!!

cenová hladina : obed pre dvoch, vrátane vína, piva a dezertu 43 EUR

hodnotenie 5/5

L'Osteria

Večeru sme dali po dlhom zvažovaní v L'Osteria, ale druhýkrát rozhodne nie. Obsluha bola arogantná, akože talianská, ale k milým a priateľským talianom to malo dosť ďaleko. Bolo to celé pomalé, nikto si nás moc nevšímal. Čašníka akoby obťažovalo nám objednať. Asi po hodinovom čakaní, si našiel Tomáš v jedle vlas - tak to už bolo moc. Jedlo nám síce pán vymanil (zaujímavé, ako šlo potom pripraviť v priebehu 10 min.) Odchádzali sme sklamaní.

Kutscherschaenke

Takisto neodporúčam Kutscherschaenke  - je síce 18ta najlepšia reštaurácia podľa Tripadvisoru, ale ja som fakt nevedela prísť na nič bravúrne, čím si túto výsadu zaslúžila. Skúšali sme sa tam dvakrát dostať, ani raz si nás oblsuha absolútne nevšímala. Prvýkrát nás ani neusadili a druhýkrát sme čakali skoro 25 min. na objednanie si, hoci čašníčka šla okolo a videla, že vyberáme. Takže sme odišli.